Tienerzwangerschap

28 september 2017 - Nickerie, Suriname

Ingang ZiekenhuisGastvrij word ik opgevangen door mijn collega die 6 weken waarneming er op heeft zitten. Het is een soort estafette, ik neem de sleutelbos over. Het hoe en waarom Nederlanders in deze uithoek zitten laat ik even voor wat het is. Ik herinner me thema avonden uit mijn studententijd van WEMOS. Bevlogen verhalen schreef Ivan Wolfers over de (on)zin van het uitzenden van tropenartsen naar Afrika. Ik ging ook naar die discussie bijeenkomsten, het mocht niet baten, want ik ging toch. En nu zit ik hier. Ik ben de jongste Nederlandse specialist. De chirurg, orthopeed, cardioloog, KNO arts, uroloog en anesthesist zijn thuis al met pensioen. Hoe kan het dat jij hier bent vragen ze, terwijl je nog geen 65 bent? Ik heb een goede werkgever mompel ik en vertel iets over opgespaarde part-time dagen. Dat de staf eerst helemaal niet stond te juichen laat ik maar voor wat het is. Ik zit hier toch maar mooi, en nu bij 35 graden met een vochtigheid van 80% denk ik, ze hadden misschien ook wel punt. Oh het is meestal rustig roept mijn vertrekkende collega terwijl ze in de taxi stapt, en geniet er van, voegt ze er nog aan toe. Weg rijdt ze en zo start ik met mijn eerste dienst. Een inheems meisje van veertien en zwanger van een man van 32 bezorgt me hoofdbrekens. (Indiaan wordt liever niet meer gebruikt voor de oorspronkelijke bewoners van Suriname). De ontsluiting schiet niet op, pijnstilling is er niet, zelfs geen pethidine. Maar los van het medische, denk ik ook hoe zit dat nou? De leden van rapgroep Strictly Family Business (SFB) werden in december nog opgesloten omdat ze in 2015 seks hadden met een toen vijftienjarig meisje. En dat dan ook nog en passant op video verspreidden, dat dan weer wel. Als gast in dit land vraag ik de verloskundige om raad. De regels zijn ook hier klip en klaar. Als een meerderjarige seks heeft met iemand van onder de 16, dan is dat verboden …….maar als niemand aangifte doet kom je er mee weg. Ik concentreer me op de verloskundige problematiek. Waarom wil ze niet bevallen? Het kind dat te vroeg moeder wordt is blijkbaar nog niet volgroeid, het past gewoon niet. Ik laat het operatie team oproepen, wat een uur kost en doe een keizersnede. Binnen 36 uur na mijn aankomst in Nickerie sta ik weer met beide benen op de grond. Ingevlogen vanuit de andere kant van de wereld doe ik wat men van me verwacht. CO2 neutraal zal het allemaal wel niet zijn, en ik vergelijk me met een Nederlandse tomaat die in Zuid – Amerika op de lokale markt wordt verkocht. Dat zou allemaal anders moeten kunnen, maar nu ben ik gewoon even opgelucht dat er een prachtig meisje in de armen ligt van een vrouw die zelf nog kind is.Laagbouw met binnenplaatsen

1. Dieuwerke:
    29 september 2017
    Wat mooi geschreven.... En meteen aan het werk. Geniet ervan want je stond er toch maar mooi op tijd.
  2. D.Spaans-Mooiman:
    Lieve Wilbert,
    Het is weer een heel bijzonder verhaal . Helaas zal het daar wel vaker voorkomen. Gelukkig is de afloop goed, afgezien van de achterliggende problemen. Liefs en sterkte, ma
  3. Wil Vermeulen:
    29 september 2017
    Mooi verhaal, je moet het maar niet allemaal op de milieu weegschaal leggen, hulp is van harte welkom neem ik aan?
  4. Gerold:
    30 september 2017
    Boeiend verhaal, Wilbert. Leuk als je ons af en toe meeneemt naar jouw werkplek en kultuur. En ok denk de Nederlandse tomaten staan hoog in het vaandel in zuid america!
  5. Jorik:
    1 oktober 2017
    Zo gaat t. Never a dull moment wat dit soort dingen betreft. Succes...😉