Paramaribo (2)

24 september 2017 - Paramaribo, Suriname

Ministerie van sociale zaken en volkshuisvestingDe taxi naar Nickerie komt om 11.30 en het is zondag ochtend. Ik kan dus nog even de buurt verkennen. Gisteren was het immers al pikdonker toen ik aankwam. De majestueuze Suriname rivier maakt indruk, en ik denk onwillekeurig aan de beschrijving ervan in het boek "hoe duur was de suiker", van Cynthia McCleod. Die hitte.....al voor achten. Langs het presidentieel paleis, de oude stad in. Hout, afbladderende verf, uitgestorven straten. Hier en daar een pareltje verborgen naast stinkende hopen plastiek, urine en afval.  De kerken zitten vol vertelt de eigenares van het hotel me later, zondag is een rustdag. De "missie" is in Suriname goed geslaagd. Het is trouwens uitkijken geblazen, men rijdt links. Een overblijfsel van de Franse tijd, toen Engeland tijdelijk het bestuur van de Nederlandse koloniën overnam. En dan ineens sta ik weer voor Fort Zeelandia. Volgens de website is het gesloten, maar ijverig worden vanaf 10.00 uur mensen binnen gelaten. Een fort aan de monding van de Suriname rivier om plantages van de kolonie te bewaken. Nu is het een museum met een overzicht van alle bevolkingsgroepen die Suriname rijk is. Het plakkaat buiten ter nagedachtenis aan de december moorden, had eigenlijk ook in een vitrine gemoeten denk ik. Ik mijmer nog wat en bestel een heerlijke cappuccino in een sfeervol ingericht café  met een terras met uitzicht langs wat oude kanonnen op de rivier. Rechts van het terras staat Wilhelmina, op een achteraf stukje gras gezet na de onafhankelijkheid.  Een Boeddha pontificaal op het terras geplaatst maakt de smeltkroes van culturen compleet. Ik loop terug naar mijn hotel en niet veel later staat mijn taxi al klaar voor vertrek naar Nickerie.

Plakkaat ter nagedachtenis aan de December moorden van 1982bij het café van Fort Zeelandia een Boeddha

1. D.Spaans-Mooiman:
    26 september 2017
    Wat fijn dat we op deze manier zo met je mee kunnen kijken in Paramaribo. Het gaat voor ons leven. Bedankt en groetjes van pa en ma.
  2. Harm-Pieter:
    27 september 2017
    Inderdaad mooi Wilbert! Een bijzonder stukje geschiedenis.
  3. Harm-Pieter:
    27 september 2017
    Ha lieve broer, alle verhalen gelezen. Mooi die achtergronden die erbij hebt gehaald en de links die erbij zitten. En wat idioot dat nooit iemand me heeft geleerd dat men in Suriname links rijdt in het verkeer. Pas maar extra op! Je kent het nog wel: "look right, look left, look right again" :-)
    Heel veel werkplezier en de groeten aan iedereen die we kennen....en aan de rest. Heb je al de groeten van Bibi? Dat is een net gepensioneerde keuken-assistente van Parnassia, die nu voor tijd terug is in Nickerie. De wereld is klein immers.
  4. Theun:
    Leuk om te lezen! :)
  5. Cecilia:
    Ha Wilbert,
    Wat leuk om te lezen, en zo lekker informatief met wat geschiedenislesjes erbij;-)
    Fijne tijd daar!
  6. Rob:
    28 september 2017
    Ik ga je ook volgen Wilbert. Succes met het waarnemen.
  7. Annelies:
    28 september 2017
    Mooi en leuk om je zo te volgen Wilbert.
    Kijk steeds uit naar het volgende verhaal.