Doel van de reis.....

20 augustus 2017

23 september - 5 november 2017

Het SZN is een klein ziekenhuis in het uiterste noordwesten van Suriname. Het ziekenhuis heeft een adherentie van 40.000 inwoners en telt ongeveer 100 bedden, verdeeld over een mannenafdeling, vrouwenafdeling, kinderafdeling, verlos-, en kraamafdeling en een medium-care.

De volgende specialismen zijn permanent vertegenwoordigd; interne geneeskunde, cardiologie, chirurgie, anesthesie, kindergeneeskunde, gynaecologie, KNO en urologie. De bezetting qua specialisten wisselt geregeld. Een aantal specialisten komt uit Nederland voor kortere periodes in een soort aflossingssysteem en andere specialismen (oogartsen, psychiater, neuroloog) komen een weekend naar Nickerie om patiënten te zien. Op dit moment wordt er hard gewerkt naar de transformatie van een streekziekenhuis naar een modern medisch centrum.-

De functie van gynaecoloog is sinds november 2016 vacant in verband met het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Het betrof een één mans praktijk.

In het ziekenhuis vinden ongeveer 350 bevallingen per jaar plaats. Op de verloskamers werken 5 klinische verloskundigen.

Er zijn te weinig gynaecologen in Suriname om deze functie te vervullen. Daarom wordt de functie nu opgevuld met gynaecologen die voor korte of langere tijd willen waarnemen. Optimaal zou zijn een poel van gynaecologen, die alternerend beschikbaar zijn.

Op dit moment is er zo’n enthousiaste groep chirurgen, orthopeden en KNO-artsen. In deze groepen zitten relatief veel oud-tropenartsen, jonge pensionado’s en specialisten die eventjes een break willen uit hun hectische werkkring.

Mijn collega's in vakgroep gynaecologie & verloskunde in het MUMC hebben me de mogelijkheid gegeven een waarneemperiode te vervullen in het streekziekenhuis van Nickerie.

MUMC+

www.szn.sr

1. D.Spaans-Mooiman:
    11 september 2017
    Inde tijdelijke functie is veel te doen. Fijn dat je de gelegenheid krijgt om in Suriname 6 weken te mogen werken. We wensen je veel succes en voldoening en zullen je verslagen graag volgen.
  2. Dieuwerke:
    23 september 2017
    Lieve broer, altijd mooi om te zien hoe jij achter dingen aangaat die je wilt. Veel succes daar en ook veel plezier. Liefs Dieuwerke
  3. Wilbert:
    23 september 2017
    Ik ga er voor en houd jullie op de hoogte!
  4. Trudeke Möller:
    Hi Lieverd,
    Fijn dat je er zo van geniet en hier in zoveel mogelijk dierbaren, vrienden en collega's wil laten delen om Suriname en jezelf vooruit te helpen! Ben trots op je.
    i follow you dear where ever you go :)

Mooi dat je op alle manieren
  5. Gerold:
    24 september 2017
    Zoals je ziet heb ik je spannende reisbericht gevonden: harstikke leuk, boeiend en interessant. Ik zal zo veel mogelijk je berichtjes volgen in de avond onder het genoot van een glaasje rode wijn en dromen van de grote verre wereld.
    Wees voorzichtig en let op jezelf. En niet te veel vergaderen!
    Groetjes, Gerold
  6. Trudy Moolenaar:
    24 september 2017
    Mooi Wilbert, dat je dit gaat doen. Heel veel werkplezier daar. Geniet ervan. Lieve groet, trudy
  7. Veerle Rodenburg:
    26 september 2017
    Wat een leuke uitdaging voor je Wilbert. Een hele fijne tijd daar gewenst. Ennuh, hopelijk heeftt de omgeving daar een natuurlijke ADHD remming op je 😊 Lieve groetjes van Veerle.
  8. Ben Mooiman:
    4 oktober 2017
    Hoop dat je zinvolle bijdrage kan leveren aan de gezondheid van de mensen in Suriname. En natuurlijk hoop ik dat je leerzame, maar bovenal een plezierige tijd hebt!
    Ook namens Anneke
    Groet Ben
  9. Didi Mooiman:
    27 oktober 2017
    Hallo Wilbert,
    Wat leuk om zo van je te horen. Ver weg van sleur, kabinetsformaties en meer van die dingen. Doe mooie dingen en verbreedt je horizon.
    Groetjes, ook namens Bob